onsdag 15. august 2018

Hverdagsturen langs Alnaelva

Hverdagsturen

Turen som får minst oppmerksomhet i sosiale mediaer og på blogger er hverdagsturen. Den enkle og ofte korte turen man tar på impuls i nærområdet er svært vanskelig å gjøre spektakulær, og dermed ikke så attraktiv å promotere. Bildene man tar på Store Skagstølstind, Gaustadtoppen og Gallhøpiggen er spektakulære og og svært leservennlig. På den andre siden, hvor ofte tar man disse turene?

Forskning har konstatert at bare det å være i naturen senker stress, men også selv korte turer i naturen reduserer blodgjennomstrømmingen i de delene av hjernen som aktiveres ved bekymringer og tanker ( http://www.pnas.org/content/112/28/8567 ). Disse turene er med på å bygge opp vår mentale buffer, som hjelper oss å takle motgang i hverdagen. Med andre ord tar jeg heller 10 turer i nærmiljøet enn en lengre og mer spektakulær tur.

 Min faste hverdagstur går fra Kalbakken, gjennom Grorudparken  og opp mot Lillomarka. Det er en god tilrettelagt vei for både fotgjengere, syklister og firbeinte.

Grønne lunger og "innfartsårer" til naturen er essensen i det nære friluftslivet. Skal man lykkes ved å få flere mennesker ut i naturen må det tilrettelegges for "kortreist friluftsliv"

Grorudparken var en del av Groruddalssatsningen fra 2006 - 2016. Parken og stiene er hyppig besøkt av mennesker fra alle samfunnslag, og regnes som en stor suksess i satsning. Det eneste som mangler er enkle bord og benker hvor man kan ta seg en pause eller nyte en piknikk.
På veien støter man ofte på rådyr. Jeg var så heldig å møte på denne kalven, mens moren fulgte nøye med i bakgrunnen.






















Noe som krydrer hverdagsturen er det fantastiske dyrelivet man finner et steinkast unna bebyggelse og motorveier. For hageeire er dette ofte plagsomt med nærgående rådyr, men for meg er det en fantastisk opplevelse. Jeg har sett det mange ganger før, men det gir en ekstra kribling spesielt når jeg vet at jeg faktisk går tur i en million hovedstad.

Med et rikt dyreliv så tett på mennesker er det også viktig å vise hensyn. Den alminnelige båndtvangen gjelder fra 1. April til 20. August, og eksisterer for å beskytte dyr i forplantning og oppvekstperioden. Disse kalvene kan rett og slett løpe seg i hjel om de blir jaget av hund, og det er derfor viktig at båndtvangen blir respektert. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vårt lille søppelprosjekt del 1

Vårt litte søppelprosjekt del 1 Som jeg nevnte i et tidligere innlegg om allemannsretten eller allemannsplikten, finner man mye søppel, p...